man ska behandla folk som man själv vill bli behandlad

så lyder den gyllene regeln, men tyvärr funkar det ju inte alltid så. Jag kom nyss hem från en trevlig  utekväll, vi drack gott och sen drog vi till strand och såg lilla sällskapet spela. Min stavning kan efter några glas rose därför svika mig, men även det faktum att jag skriver från min mobil.
Men der finns två främst en sak som jag bara måste skriva av mig om inna  jag kan sommna til ro.
Det var nämligen så att jag mötes av en sån surrealistisk händelse när jag åkte med tunnelbanan från strand. Två män i cirka 20-års åldern med utlänsk härkomst tillsammans med en kvinna i deras ålder kliver på  vad samma station som mig. Männen använder hårda grova ord mot kvinnan och hon använder samma hårda ord tillbaka. En kvinna i samna ålder som dem sitter brevid mig i tåget och suckar högt medan hon vrider på sig. Tillslut säger hon till en av männen " vad kommer du ifrån?", mannen svarar sverige och kvinnan fortsätter, " men vad är ditt modersmål?" , mannen svarar syrianska och kvinnan säger då " skulle du säga samma sak till kvinnan på syrianska?", men männen och kvinnan ska precis gå av och kvinnan som är med männen skricker " nu ska vi  gå och gifta oss" till kvinnan på tunnelbanan. Kvinnan på tunnelbanan fortsätter då sucka och prata högt och säger sedan till mig " tycker du jag har fel? " . nej, svarar jag men säger sedan, men det spelar ingen roll vilket land de kommer ifrån. Kvinnan säger då till mig " skojar du!" sedan berättar hon om hennes föräldrarnsom båda är lärare och lär ut barn från bland annat arabien. Hon berättar att när deras elever säger hårda och grova ord så säger lärarna " säger du så på ditt modersmål också" till svar menade kvinnan att eleverna svarade " nej då skulle pappa bli tokig"... ungefär där insåg jag att den här kvinnan är rastist, ungefär där tappade jag hoppet på den kvinnna och på fördommar som byggs kring invandrare. Så jag förklarade för kvinnan att det är väl samma sak med alla unga vuxna som svär, de låter grovt och hjärtskärande, men deras härkomst ska väl inte spela någon roll i sammanhanget. Det finns flertal unga vuxna och vuxna som svär och använder grova ord som de inte säger på deras modersmål. " voi vitto" var exempelvis popis bland svenskar att säga ett tag. Mrn ska den personen på tunnelbanan få frågan " var kommer du ifrån?" efter det uttalandet. Snarare borde väl frågan bli " Varför säger du så till någon" eller " Behandlar du alla människor så respektlöst ?". Jag lyssnade igår på Soran Ismails sommarprat, jag grät. Alla borde göra det. Då förstår man att ett parti som Sd inte borde förekomma i politiskt sammanhang, man förstår förtrycket, rasismen, utfrågningen och man vill göra något åt det. Jag har alltid varit emot rasism, förtryck och mobbning. Men efter att ha lyssnat på stans sommardag så kan jag inte annat än gråta,tala om vad jag tycker och förhoppningsvis förändra folks tänkesätt iallafall på tunnelbanan. Så till mitt andra lilla störelse moment. Nämligen folks sociala medier förbrukning, jag är själv en av dom, men jag tycker det gått för långt när folk lever mer i "insta /facebook/twitter -världen" för jag skiter i ett " lägg upp den bilden" kommentarer, jag tar hellre en fika med personen än att lägga upp bilden, kolla likesen , kommentarerna osv. För det tar ungefär lika mycket tid och en fika är så mycket mysigare. Tack och god natt (Hoppas det är någorlunda sammanhängande)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback