Publik service

rvi
 
Hej kära läsare!
 
Jag har somsagt varit lite frånvarande med bloggandet de senaste månaderna, av olika anledningar. En av dom är mitt jobb som jag tillbringar större delen av dagarna åt. Så när vi ändå är inne på jobb så kan jag ju faktiskt berätta hur jag fick jobbet och vad jag gör. I våras gjorde jag min fantastiska praktik på UR som är Svergies utbildningsradio, den bästa och viktigaste kanalen enligt mig, vet ni varför? Jo för att alla UR:s program produceras i bara i Utbildnings och Folkbildningssyfte, allt som gör är av uppdrag från staten. Så säg att exempelvis pojkar i åldern 9-12 inte finner något som helst intresse i matte och att skolverket ser statistik som säger att pojkar i åldern 9-12 även har försämrade betyg. Då får UR tillsammans med massa andra bra människor såsom mediepedagoger, lärar och forskare komma fram till hur man ska få målgruppen att intressera sig för matte, hur utformar vi ett program som lockar målgruppen, vad för bildspråk ska vi använda, hur stor fokus ska det läggas på underhållningsbiten osv. SVINKUL är det!
Under min praktik från Januari till Juni i år så fick jag vara med under massor spännade produktioner, det första projektet var redan i inspelningsfasen när jag kom så jag hakade på och är faktiskt statist i ett av programmen, The Game hette produktionen, eller heter fortfarande, det sänds i barnkanalen på tisdagar 19.20 och finns även på UR.se/play (nästa vecka i avsnitt 7 syns jag och Tobbe någon sekund)http://urplay.se/170815, på länken kommer ni dirket till det. Efter The Game så var det en rätt lång post-produktion så då fick jag möjlighet att hitta bilder till avsnitten eller hitta musik, i avsnitt 3, som heter Animals så var det jag som tog fram alla bilder på hundarna bara en sån sak. The Game är ett program riktat till årskurs 3 där barnen kan lära sig mer engelska utan att det blir såkallad "skolttv", regissören heter Anna Hylander och kallas Aja, hon har även regisserat Leende Guldbruna ögon som gick i SVT. Hur som helst så är Aja fantastisk att jobba med, hon är drivande och kan så himla mycket. Aja har själv kommit med ideén till The Game och har funnits med i alltifrån manus till minsta lilla effekt, häftig kvinna. Därefter gick jag vidare på UR´s "storsäljare" Cirkuskiosken. Det är en produktion för Förskolan där man trycker mycket på olika känslor och uttryck. Språket är ofta viktigt och det är viktigt att anpassa både språket och känslorna så det passar målgruppen. Produktionen byggar på tre karaktärer (än så länge) och det är två såkallade dockor som spelas av två helt fantastiskt duktigar dockspelare, sedan är det en människa som heter Håkansson. Alla tre karaktärerna har sina speciella drag och det är fint att följa dem i deras tänk och vardag. 
Efter Cirkuskiosken kom ett nytt projekt som jag fick delta i och göra research och hålla möten kring, ett expriment program. Vi tog in Benjamin Beppe Singer som är programledare för hjärnkontoret. Beppe blev den såkallade "proferssorn" i programmet sedan tog vi den mest omtyckta karaktären från Cirkuskiosken nämligen Tiggy och lätt henne exprimentera tillsammans med Beppe. När vi spelade in två program i våras fick jag vara med och ha rekvisita ansvar, när det sedan blev dags för inspelning i början av sommaren när min praktik var över så fick jag ett jobb på UR och där startade allt.
 
Jag blev anställd på UR under en vecka i juni och fick reda på att jag även skulle få möjlighet att jobba under september i år när ytterligare fler Expriment sketcher skulle spelas in. Tiggy Testar kommer programmet hetta och kommer att börja sändas i Cirkuskiosken om några veckor. I slutet på september så insåg både jag och mina kollegor att min tid på UR snart var över men det tyckte de inte om så jag fick förläggning fram till 31 december. Det är rena ramma himmelriket, nu får jag chansen att göra det jag vill och får betalt för det! Så nu är jag inne på denna säsongens inseplning av Cirkuskiosken där en hel del nytt har hänt, ett helt nytt roligt team att jobba med och det är otroligt roligt. Såhär ser förresten Cirkuskiosken ut: http://urplay.se/170969, det är alltså de korta sketceherna med Gordon, Tiggy och Håkansson som är CIrkuskiosken, resten är småprogram som är i Kiosken-konceptet.
Här är förresten jag och Gordon.
 
Inte nog med att jag fått vara med i en massa produktioner och hjälpa till på olika sätt så fick jag även möjligheten att manusscripta och regissera egna små "sketcher" eller såkallade fillers som kommer dyka upp i Cirkuskiosken mellan de olika programmen, så ser ni små bitar där Tiggy räknar äpplen eller lyssnar på musik så är det jag som står bakom dom, sjukt kul och kanske kanske väntar fler sådanna projekt till våren. Men nu ska jag inte säga för mycket. Jag älskar verkligen mitt jobb och därför tillägnades ett eget inlägg till det. 
 
Puss och ta hand om er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0